اروپای آزاد

ساخت وبلاگ

1394 سال پر جنجال برای مقامات ادارات ورزشی اما پر از دستاورد برای ورزشکاران افغان بود.

80 مدال در رشته های مختلف ورزشی از جمله دستاورد های ورزشکاران افغان از مسابقات منطقه ای، آسیایی و جهانی است که به دشواری زیاد آنرا بدست آورده اند.

35 مدال در مسابقات جنوب آسیا، ده مدال طلا از مسابقات آسیایی و جهانی در رشته وزن برداری، ده مدال که پنج آن مدال های طلا اند از مسابقات منطقوی و بین المللی در رشته ورزشی پرورش اندام، مدال طلا در باسکتبال، حدود ده قهرمانی در مسابقات رزمی، پیروزی های پی در پی تیم های ملی کرکت و فوتبال، دستاورد های اند که ورزشکاران افغان در سال 1394 هجری به آن دست یافته اند.

تعداد مدال های طلا در این سال به حدود سی مدال می رسد که در یک سال بدست آوردن این تعداد مدال طلا آن هم در چنین وضعیت که بیشتر ورزشکاران به شکم گرسنه و حلق خشک تمرینات خود را انجام می دهند بی سابقه خوانده شده است.

اما مشکلات در میان رهبری ورزش افغانستان پدیده است که مایوسی را در چهره بسیاری ورزشکاران نمایان میسازد.

محمود حیدری قهرمان بین المللی تکواندو که در این اواخر قهرمانی را در مسابقات جنوب آسیا بدست آورد، از چنین یک خبر ناخوش سخن می زند که مقامات قبلی فدراسیون تکواندو تنها به نفع شخصی خود فکر کرده و مفاد ملی را از یاد برده بودند.

وی گفت:

"بعد از سال 2010 بعد از آن که ریاست فدراسیون تکواندو در دست آقای بخش و همکارانش افتاد، آنها بیشتر به فکر منافع ملی نه بلکه به فکر منافع شخصی خود بودند و بیشتر در مسابقات آزاد تکواندو که در کشور های مختلف برگزار میشد آنها شناسایی استعداد ها را نمی کردند، آنجا معیاد شایستگی و لیاقت نبود، میعار اقتصاد خوب بود."

حیدری می افزاید با وجود همه مشکلات باز همبرای افغانستان تلاش نموده و قرار است در مسابقات سهمیه المپیک اشتراک نماید تا برای افغانان مایه افتخار شود.

در عین حال ریاست تربیت بدنی نیز مشکلات قبلی در ورزش را تائید نموده می گوید که تشکیل فدراسیون های موازی، برخورد های سلیقه ای و برخی مشکلات دیگر جلو رسیده گی به مشکلات ورزشکاران در این سال را گرفته بود.

همایون خیری رئیس ریاست تربیت بدنی در صحبت با رادیو آزادی تائید نمود که هیچ کار برای ورزشکاران صورت نگرفته اما بعد ازین تلاش های جدی انجام می دهند تا به ورزشکاران خدمت انجام شود:

"به ما عنوان اداره که به ورزشکار خدمت بکنیم نه آبروی ازین را داریم که در مقابل ورزشکار برویم نه عزت آنرا، عدۀ قصداً می خواهند ورزش را به بی راهه و خلاف طبعیت ورزش ببرند. تا جای که من شنیدم چونکه ارقام دقیق وجود ندارد، در ظرف یک سال یک صدو شصت میلیون دالر بر ورزش افغانستان کمک شده اما کجا است این یک صد و شصت میلیون دالر."

آقای خیری آن ملامتی ورزشکاران افغان را به گردن گرفت که به دست خالی به مسابقات اشتراک نموده و با مدال های رنگین دوباره به کشور برگشتند.

مقامات ریاست تربیت بدنی در چنین حال رسیده گی به ورزشکاران را قبول می کنند که شماری از مسئولان این ریاست کمبود بودجه را کمزوری بزرگ خود عنوان نموده و این مسئله را یک علت بزرگ تلقی نموده که خواست های تعداد زیاد از ورزشکاران را بی جواب مانده اند.

از سوی دیگر مقامات کمیته ملی المپیک افغانستان می گویند که، آنها در وضعیت بسیار دشوار رهبری این کمیته را بدوش گرفتند، اما باز با تلاش های زیاد برخی دستاورد های داشته اند.

ظاهر اغبر رئیس کمیته ملی المپیک افغانستان که چند ماه قبل به این مقام گماشته شد در صحبت با رادیو آزادی گفت، با تیم قوی تلاش می کند تا از مسابقات دستاورد های داشته باشند.

وی گفت:

"با رفت و آمد های بیشتر و با تقاضا بیشتر ناگزیر شدیم که بیایم دوباره با یک تیم متحد کار بکنیم، و امروز خوشحال استم که یک تیم متحد داریم و امروز دوباره یک نفس جدید را ورزشکاران و رهبری المپیک در حال کشیدن است، و نتایج کار را هم شما مسلماً از طریق رسانه ها مشاهده کردید که در یک رویداد برزگ المپیا جنوب آسیا توانستیم که مدال های خوب را بدست بیاوریم."

آقای اغبر خواست تا در مسابقات هیچ نوع مداخله سیاسی صورت نگیرد و ریاست تربیت بدنی که در حال حاضر با آنها روابط خوب دارند، تلاش نمایند تا در بخش خدمات و بودجه ورزشکاران همکاری لازم ار ارایه نمایند.

در قبال ریاست تربیت بدنی و کمیته المپیک، کرکت و فوتبال نیز دستاورد های زیاد داشته اند، اما باز هم در بعضی ساحات مشکلات که از سالها به این سو موجود بوده اند در سال 1394 نیز بی جواب مانده اند.

عبدالله ابدالی یک ورزشکار تیم ملی فوتبال به رادیو آزادی گفت، در اثر تلاش های مربیان و فدراسیون، تیم فوتبال افغانستان توانست یک جایگاه خوب را در مسابقات جهانی و منطقوی بدست آورد اما وضعیت بد اقتصادی ورزشکاران و نبود امکانات ورزشی هنوز هم آنها را زجر می دهد.

وی گفت:

" در قسمت ورزش مشکلات خاص داریم، مثلاً یک مشکل ما اینست که در تمام کابل دو چمن مصنوعی، یکی در غازی ستدیوم و دیگر در پروژه گول داریم. فقط از کمبودی های تیم ملی افغانستان یگانه کمبود که فعلاً گفته می توانم نبود معاش مناسب برای بازیکنان تیم ملی، یعنی در معیاد معین پرداخت صحیح ندارند، یک بازی کن تیم ملی باید اتکا کند و یا بگوید که مثلاً ما در یک ماه از فدراسیون خود به این مقدار درآمد داریم."

این بازی کن تیم ملی فوتبال افغانستان پیشنهاد می کند تا برای بازیکنان افغان در بخش معاش تلاش های جدی صورت گیرد تا ورزشکاران نباید از نبود امکانات مادی تحت فشار روحی قرار گیرند.

بازیکنان تیم ملی فوتبال در حالِ از اقتصاد ضعیف خود رنج می برند که با دست خالی در مسابقات جنوب آسیا اشتراک نموده مقام دوم را بدست آوردند و در حال حاضر در بازی های انتخابی مسابقات جهانی برای افغانستان بازی می کنند.

در این حال کرکت بورد ادعا می کند که با مدیریت خوب در سال 1394 نه تنها مشکلات را حل ساخته اند بلکه در بخش پیشرفت نیز کار های زیاد را انجام داده اند.

عزیزالله فضلی معاون این بورد در صحبت با رادیو آزادی گفت، پیروزی های پی در پی از تیم های قوی، افزایش بودجه انکشافی و در بخش احیا مجدد افتتاح چهار میدان دستاورد های کرکت در سال 1394 اند:

"واقعاً سال 2015 برای کرکت افغانستان یک سال زرین بود، دربخش بازسازی، در سطح میدان ها و اکادمی ها بگویم و یا هم در ساحه مسابقات اگر یاد کنیم بسیار دستاورد های داشتیم. دوازده بازی را با زیمباوی انجام دادیم که در آن پیروز شدیم."

اما در جواب این سخنان کرکت بورد چندین بار تعداد از فعالان مدنی عکس العمل نشان داده گفته اند که در این اداره فساد موجود بوده و در انتخاب ورزشکاران گاه گاهی برخورد سلیقوی صورت می گیرد.

اگر چه در سال 1394 مشکلات میان ریاست تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک دو اداره مهم ورزشی وجود داشته و رهبران آن با دشواری ها روبرو بودند، اما دیده شود که در سال 1395 مقامات جدید این اداره ها به ورزشکاران و ورزش چه خدمات را ارایه می کنند.

گزارش: الیاس صالح

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 188 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 22:36

هر چند جنگ جاری در برخی مناطق کشور مردم را سخت نگران ساخته، اما وزارت داخله افغانستان اطمینان می دهد که بخاطر تجلیل از نوروز در سراسر کشور تدابیر لازم امنیتی اتخاذ شده است.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که هیئت رهبری وزارت داخله به تمام نیروهای پولیس دستور داده است تا در حالت آماده باش قرار داشته باشند.

وی گفت:

" نیروهای امنیتی افغانستان بشمول پولیس ملی در تمام نقاط کشور شامل برنامه های امنیتی بخصوص به سطح احضارات بلند استند و بیشترین تمرکز شان تأمین امنیت سال نو است تمام قطعات و جزتام های نیرو های امنیتی شامل برنامه استند و تلاش خواهند کرد که نوروز در یک فضای امن تجلیل شود."

آقای صدیقی گفت که به منظور تجلیل از نوروز تدابیر جدی امنیتی اتخاذ شده و مردم می توانند بدون کدام ترس و هراس تفریح بکنند.

مقام های امنیتی می گویند، در کنار شهر کابل در تمامی شهر های بزرگ کشور چون هرات، مزار شریف و کندهار هم جشن نوروز به گونه شاندار تجلیل خواهد شد و تدابیر لازم امنیتی در این شهرها روی دست است.

از روز نوروز در شهر های مختلف افغانستان بخصوص بلخ تجلیل می شود و همه ساله هنگام سال نو شماری از مقامات دولتی و هزاران تن از مردم عام بخاطر میله گل سرخ راهی مزار شریف می شوند.

مقام های امنیتی بلخ نیز اطمینان می دهند که بخاطر برگزاری جشن نوروز در این ولایت آماده گی کامل دارند.

جنرال حسیب الله قریشی رئیس پولیس نظم عامه این ولایت به رادیو آزادی گفت که هم اکنون در بخش های مختلف ولایت بلخ، جهت تدابیر امنیتی شش هزار نیروی امنیتی گماشته شده است.

وی گفت:

" پولیس نظم عامه نقاط مهم شهر را تحت پوشش دارد تا بتوانند مهمانان ما به ولایت بلخ تشریف میاورند با خاطر جمع و با ذهن آرام سفر بکنند و هیچ نوع چالش امنیتی ندارد."

آقای قریشی گفت، در مناطقی که هراس از تهدیدات امنیتی موجود است نیز نیروهای افغان فرستاده شده اند.

در این میان شماری از باشنده های شهر کابل می گویند، با وجود نگرانی های امنیتی بخاطر سال نو خرسند استند و تلاش می کنند به مناطق تفریحی بروند و این روز را به خوشی در کنار خانواده های شان سپری کنند.

آنان در صحبت با رادیو آزادی گفتند که بر نیروهای امنیتی باور دارند اما می گویند که باید نیروهای کشور به مثل روز نوروز همیشه تدابیر جدی را اتخاذ کنند.

وی گفت:

"بخاطر رسیدن سال نو ما بسیار خوش استیم و بالای نیروهای امنیتی ما باور داریم که امنیت سراسری کشور تأمین می کنند و انشاالله هیچ مشکل نخواهد بود."

" اگر امنیت باشد یا نه باشد من با خانواده و دوست تان خود انشاالله صد در صد سال نو را تجلیل می کنیم چرا که من به مردم و نیروهای امنیتی کشورم باور دارم."

با آنکه از نوروز در کشور های چون افغانستان، ایران، ترکیه و برخی کشور های آسیای میانه از دیر سال بدینسو تجلیل می شود، اما حالا این روز به یک جشن جهانی مبدل شده است.

سازمان ملل متحد نیز نوروز را شامل میراث های فرهنگی جهان ساخته است.

گزارش: فریبا واحدی

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 198 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 21:31

یک فرد مظنون به دست داشتن در حملات تروریستی ماه نوامبر گذشته در پاریس از یک شفاخانه در بلجیم خارج ساخته شده و انتظار میرود به زودی به فرانسه سپرده شود.

این مرد 26 ساله بنام صلاح عبدالسلام که در یورش دیروز پولیس سطحی زخمی شد، امروز از سوی پولیس بلجیم مورد بازپرس قرار گرفت.

انتظار می رود که مقامات فرانسه سپردن وی به این کشور را رسماً تقاضا کنند.

ایریک واندر سیپت، یک څارنوال بلژیکی به آژانس خبررسانی اسوشیتد پرس گفته است که اگر عبدالسلام با پولیس بلژیکی گفتگو را آغاز کند، سپردن وی به فرانسه تاخیر خواهد شد ولی زود یا دیر سپرده میشود.

وزیر داخلۀ فرانسه، برنارد کازینو گفته است که بازداشت عبدالسلام و چهار نفر دیگر یک ضربۀ محکم به شبکۀ عملیاتی گروه دولت اسلامی یا داعش در اروپا می باشد.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 192 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 21:31

واسپ شاهین والی استانبول می گوید یک مهاجم انتحاری خود را امروز در این شهر منفجر نمود و حداقل چهار نفر را کشت و 36 تن دیگر را زخمی ساخت.

انفجار در یک منطقۀ بازار در وسط شهر رخ داد.

وضعیت برخی زخمی ها وخیم خوانده شده است.

کدام گروه مسئولیت این حمله را بدوش نگرفته است.

دوازده نفر از زخمی ها خارجی اند ولی مقامات در بارۀ هویت و تابعیت آنها چیزی نگفته اند.

آژانس خبررسانی دوگان ترکیه گزارش داد که سه نفر زخمی اتباع اسرائیل و یک تن دیگر از ایران است.

تصویرهای تلویزیون های محلی هیلی کوپترهای پولیس را نشان داد که برفراز محل حادثه که از مردم تخلیه شده بود پرواز داشتند.

وزیر خارجۀ فرانسه این حمله را نامردانه و نفرت انگیز خوانده است.

سفارت امریکا تسلیت خود را به بازماندگان قربانیان ابراز داشته است.

انفجارهفتۀ گذشتۀ موتر بمب در انقره 37 کشته به جا گذاشت.

سه هفته قبل نیز یک انفجار مشابه در انقره 29 کشته به جا گذاشت.

سازمان عقاب های آزادی کردستان مسئولیت این هر دو انفجار را به عهده گرفت.

این سازمان از حزب کارگران کردستان انشعاب کرده است.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 182 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 21:31

مسئولین د افغانستان بانک می‌گویند که دو میلیارد دالر با مهاجرت افغان‌ها به کشورهای اروپایی، از افغانستان انتقال داده شده است.

ایمل هاشور مسئول رسانه‌های این بانک امروز به رادیو آزادی گفت که خروج افغان‌ها از افغانستان سبب فرار سرمایه، افزایش نرخ دالر در بازارها و کاهش قوه کار در این کشور شده است.

به اساس گزارش‌ها حدود 250 هزار افغان در سال گذشته به طور غیر قانونی با پرداخت 20 هزار دالر به قاچاقبران به کشورهای اروپایی سفر کرده اند.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 209 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 16:41

اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید که قرار است کانادا برای زنان تجارت پیشه افغان برنامه آموزشی تجارتی را در کابل برگزار کند.

صیام الدین پسرلی مسئول روابط عامه این اتاق امروز به رادیو آزادی گفت که یک هیئت کانادا در چند روز آینده وارد افغانستان خواهد شد و برای حدود 40 تن از زنان تجار آموزش خواهد داد.

مقامات می‌گویند در حال حاضر زنان به طور مستقیم و غیر مستقیم 80 در صد در رشد اقتصاد کشور سهم دارند.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 279 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 16:41

حضور افراد وابسته به داعش در برخی مناطق ننگرهار هنوز هم تهدید جدی پنداشته می شود، اما با آمدن سال نو خورشیدی مقام های امنیتی این ولایت می گویند که بخاطر نابودی کامل داعش آماده گی های لازم روی دست دارند.

فضل احمد شیرزاد قوماندان امنیه ننگرهار روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که سال 1394 سال بد برای داعش در ننگرهار بود و نیروهای افغان توانستند که تلفات سنگین به این گروه وارد کنند.

آقای شیرزاد گفت که در سال نو نیز با تدابیر لازم در برابر این گروه ایستاده گی خواهند کرد.

" تعداد زیاد پولیس محلی را وزیر داخله منظور کرده آنان را در ننگرهار جابجا کردیم تجهیزات کامل دارند. هم چنان حدود هزار تن از افراد خیزش های مردمی تنها در اچین و نادیان جابجا کردیم و کاملاً تدابیر داریم."

آقای شیرزاد گفت که در سال 1394 تلفات اعضای گروه داعش در ننگرهار حدود 1950 تن بود و همچنان بیشتر مراکز این گروه در ولسوالی های اچین، نازیان و کوت کاملاً از بین رفته است.

حضور فعال داعش در ننگرهار سبب شد که در سال 1394 عملیات های گسترده در این ولایت علیه این گروه صورت گیرد.

عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار به رادیو آزادی گفت که در جریان امسال بیش از 300 عملیات نظامی در این ولایت به راه انداخته شده که در نتیجه آن حدود 2000 تن از افراد مسلح مخالف حکومت کشته شده اند که بیشتر آنان را اعضای گروه داعش تشکیل می دهند.

پیش از این وزارت دفاع افغانستان گفته بود که گروه داعش در ننگرهار با شکست سنگین روبرو شده و در برخی ولایات دیگر که می خواستند نفوذ شان را بیشتر سازند نیز ناکام شده اند.

اما اخیراً مقام های محلی در کندز و بلخ از آغاز فعالیت گروه داعش در این ولایات خبر داده اند.

در این میان نماینده های مردم ننگرهار در ولسی جرگه می گویند که آنان توقع داشتند تا داعش امسال در ننگرهار کاملاً سرکوب شود اما چنین نشده، آنان ابراز امیدواری می کنند که در سال نو حکومت افغانستان در این قسمت پیشرفت های خوبی داشته باشد.

عصمت الله شینواری نماینده مردم ننگرهار در ولسی جرگه گفت:

" در سال گذشته در چندین ولسوالی ننگرهار چند بار عملیات شد و به دشمن تلفات رسیده است اما چنانچه که توقع می رفت که داعش مکمل یا حداقل 50 درصد سرکوب شود نشد و در آن ساحات حکومت هیچ پیشرفت نداشته ما امیدواریم که در سال نو اقدام بیشتر صورت گیرد."

بر بنیاد گزارش ها، گروه داعش در اوایل سال 1394 خورشیدی فعالیت اش را از ولسوالی اچین ننگرهار آغاز کرد و سپس گزارش های از حضور این گروه در برخی مناطق دیگر افغانستان نیز به نشر رسید.

حالا آگاهان امور می گویند، داعش ثروتمند ترین گروه شورشی در جهان است، اما مقامات افغان تأکید می کنند که این گروه در افغانستان نتواست رشد کند.

گزارش: فریبا واحدی

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 202 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 16:41

مشرانو جرگه افغانستان از گفتگو‌های صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی استقبال کرد.

فضل الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان امروز در صحبت با خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که این گفتگو‌ها زمینه تأمین صلح در کشور را مساعد سازد:

" این که هیئت آنها آمده ما خوشبین هستیم، خدا کند که این هیئت یک پیام خوب برای صلح داشته باشد، و آنچه را که مردم افغانستان می‌خواهند در نظر گرفته شود."

آقای مسلمیار همچنان از دیگر مخالفین مسلح دولت خواست تا وارد مذاکرات صلح شده و با حکومت یکجا شوند.

این در حالیست که مذاکرات رسمی صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار روز پنجشنبه آغاز شد.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 196 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 15:37

وزارت مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان می گوید که تلاش می شود تا یک تفاهمنامه با جرمنی برای حل مشکلات مهاجرین افغان در آنجا به امضاء برسد.

عبدالحفیظ میاخیل مشاور مطبوعاتی این وزارت امروز به رادیو آزادی گفت که مشکل اخراج اجباری پناهجویان افغان از کشورهای اروپایی حل شده است.

سال گذشته حدود یکصد و هشتاد هزار افغان در اروپا درخواست پناهنده گی داده اند.

مرضیه احمدزی در این مورد با آقای میاخیل مصاحبه کرده و در ابتدا از وی در مورد جزئیات تفاهمنامۀ که قرار است به امضاء برسد، پرسیده است.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 200 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 15:37

یک گروه رسانه های منطقه ای مستقل در روسیه از شورای رسانه های این کشور خواستار شده تا هجوم اخیر تلویزیون ملی NTV را که آنها را مدیون وزارت خارجۀ امریکا خواند محکوم نماید.

مسئولان شرکت التایپریس در برنه وول، روزنامۀ ایونینگ یاکوتسک، روزنامه کارگران ییکه تیرین بورگ و تلویزیون Tomsk TV2، این درخواست را دیروز صادر کردند.

آنها گفتند که گزارش چهارم مارچ NTV، اطلاعات واقعی را با دروغ آشکار تلفیق نموده به آبروی کاری آنها صدمه رسانیده است.

همۀ این شرکت‌ها از صندوق سرمایه گزاری انکشاف رسانه ها کمک مالی دریافت کرده اند.

این صندوق یک سازمان غیر انتفاعی بوده که به رسانه های مستقل در سر تاسر جهان قرضه فراهم می‌کند و کدام رابطۀ با حکومت امریکا ندارد.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 213 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 15:37

شماری از مردم در ولایت تخار از افزایش افراد مسلح غیر مسئول در این ولایت ابراز نگرانی کرده اند.

باشنده‌گان شهر تالقان مرکز این ولایت می‌گویند که مسئولان امنیتی این ولایت در این خصوص توجه جدی ندارند و حتی برخی اوقات در نزدیک حوزه‌های امنیتی افراد مسلح دست به فعالیت های تخریبی می‌زنند.

در این حال جنرال نور محمد حکیمی قوماندان امنیه ولایت تخار به رادیو آزادی گفت که برای جلوگیری از گشت و گذار افراد مسلح غیر مسئول تدابیر جدی امنیتی را اتخاذ کرده اند و در تمامی مناطق این ولایت تطبیق می‌شود.

این در حالیست که قبل از این هم والی تخار حضور تفنگ‌داران غیر مسئول و خیزش مردمی را در این ولایت چالش بزرگ برای تأمین امنیت در این ولایت خوانده است.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 189 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 14:21

روزنامه های چاپ امروز کابل بیشتر مطالب و تبصره های خود را در باره چالش ها در سال 1394 خورشیدی و تلاش های اخیر برای رسیدن به صلح نوشته اند.

سرخط

روزنامه غیر دولتی سرخط در سرمقاله اش نوشته است که پایان سال خورشیدی و آزمون بقا.

سرمقاله نویس گفته است که امروز، روز اخیر سال 1394 است و این سال از هر لحاظ برای افغانستان پُر چالش بود.

در سرمقاله آمده است که در این سال شهر کندز موقتاً سقوط کرد، برخی ولسوالی های دیگر نیز با سقوط روبرو شد و در شماری از مناطق حملات خونین صورت گرفت.

به باور نویسنده سرمقاله، سال 1394 خورشیدی با فراز و نشیب های روبرو بود و امید است که سال جدید چنین نباشد.

اصلاح

روزنامه اصلاح در سرمقاله اش نوشته است که وضعیت در افغانستان در سال جدید نسبت به سال 1394 متفاوت تر خواهد بود.

سر مقاله نویس گفته است سال گذشته از نظر امنیتی،اقتصادی و روانی پُر چالش بود و حتی هزاران تن راه رفتن به کشورهای اروپایی را در پیش گرفتند.

آرمان ملی

روزنامه غیر دولتی آرمان ملی در سرمقاله اش سفارش کرده که مشکلات سال 1394 خورشیدی باید بار دیگر در افغانستان تکرار نشود.

سرمقاله نویس گفته است که سقوط چند روزه شهر کندز در این سال زنگ خطر برای حکومت وحدت ملی بود و باید همچو حوادث در سال جدید تکرار نگردد.

انیس

روزنامه دولتی انیس در مطلبی تحلیلی نوشته است که در سال جدید باید در بخش های مختلف اقدامات عملی صورت گیرد.

در مطلب آمده است که برخی از مقامات خارجی و تحلیلگران افغان سال 1395 را سال پُر چالش خوانده اند اما حکومت باید تلاش کند تا در این سال وضعیت را در کنترول داشته باشد.

نویسنده مطلب گفته است که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان تعهد کرده است که در سال جدید برای حل چالش ها اقدامات جدی صورت گرفته و خلا های که در نیروهای امنیتی موجود است نیز پُر خواهد شد.

انیس در مطلبی جداگانه به موضوع صلح نیز پرداخته و نوشته است که افغانستان به صلح نیاز جدی دارد.

در مطلب گفته شده که برای تأمین صلح در افغانستان نیاز به گفتگو با گروه های مخالف مسلح بوده و باید سعی شود تا به جنگ در این کشور نقطه پایان گذاشته شود.

گزارش: نسیم شفق

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 229 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 14:21

آیا از سال نو به گونه درست آن تجلیل می‌توانید؟ چرا هنگام تفریح و خوشی‌ها خانواده‌ها و دختران مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند؟ و آیا با فرهنگ تفریح آشنایی دارید یا خیر؟ موضوعی است که در برنامه این هفته هوای تازه به آن می‌پردازیم.

با نبود مشکلات اقتصادی و از بین رفتن عنعنات ناپسند می‌شود از سال نو به خوبی استقبال کرد.

شماری از جوانان می‌گویند، اگر نوروز با خوشی و گشت و گذار آغاز نشود در طول سال کمتر اوقات خوش برای انسان دست خواهد داد و این گونه پندار به جوانان فرصت بیشتر می‌بخشد که تفریح کنند و به تفریحگاه ها بروند.

آنان می‌گویند، چیزی که به خود نمی پسندی به دیگران هم نپسند.

اما هستند عده یی از جوانان که آنرا مدنظر نگرفته زمانیکه به میله می‌روند فقط به خوشی خود فکر میکنند و با بلند نمودن آواز موسیقی، تیز رانی باعث اذیت دیگران میشوند.

دیگران را از رفتن به میله پشیمان می سازند.

شماری از جوانان در این مورد شکایت زیادی داشتند.

منصور محمد زی و نادر شاه دو جوان دیگر می‌گویند، جوانان از این روز های خوشی سوء استفاده میکنند و ساحات تفریحی را آلوده با کار‌های خراب کرده دیگران را نیز اذیت میکنند.

به گفته آنها، به همین دلیل بیشتر خانواده ها بخاطر تفریح به خارج از خانه نمیروند.

داکترمحب الله زغم نویسنده افغان دلیل همچو آزار و اذیت به دیگران را ندانستن فرهنگ شهر نشینی خوانده میگوید، متأسفانه تعدادی از اشخاص هستند که در اجتماع زنده‌گی می‌کنند اما نزاکت‌های اجتماعی را نمیدانند.

جمیل شیرزاد استاد پوهنځی ادبیات پوهنتون کابل هم به تائید سخنان آقای زغم می‌گوید، بیشتر این مسایل بر می‌گردد به تربیه های فامیلی و در این راستا خانواده ها مکلف هستند تا برای جوانان برنامه های تربیتی را فراهم سازند.

به گفته برخی از جوانان کمبود تفریگاه ها در شهر کابل یکی از مشکلات دیگری است که خانواده ها به خصوص دختران نمی توانند در فضای آرام و به دور از آزار و اذیت از نوروز تجلیل کنند و از خوشی های خود لذت ببرند در این مورد باز هم داکتر محب الله زغم نویسنده افغان گفت:

" دولت می تواند تعداد تفریگاه ها را زیاد بسازد خصوصاً در همچو روز‌های خاص که آنرا محدود به خانواده ها بسازد و کسانی که به تنهایی می خواهند به میله بروند و باعث آزار دیگران می‌شوند از ورود شان جلوگیری صورت گیرد. در اکثر نقاط افغانستان تپه ها، کوه ها و دشت‌های زیاد است اگر دولت بخواهد با مصرف کم می‌تواند فقط نهال شانی و یک اندازه گل کاری کنند و اگر مصرف هم بالای شان می آید می‌توانند دوباره از فروش تکت تفریگاه‌ها مصارف خود را تأمین کنند. امید است که دولت ما یک بار از جنجال های نا امنی فارغ شود تا توجه بیشتر به بهبود زنده‌گی مردم هم نماید."

آقای زغم در ادامه افزود اگر ساحات تفریحی زیاد شود و از آزار و اذیت همچو جوانان جلوگیری صورت بگیرد می شود که از همچو روز‌ها چون نوروز، عید به گونه درست تجلیل گردد.

ما هم به این منظور سری به یکی از باغ های تفریحی زدیم و شماری از جوانان و خانواده ها هم از اینکه به دور از همچو آزار و اذیت، تفریح می‌کردند خوشحال به نظر می‌رسیدند.

از احمد شاه وردک رئیس مؤسسه حفظ و مراقبت باغ بابر در این مورد می‌شنویم که چگونه فعالیت‌های را در این باغ انجام داده اند تا مردم به فکر آرام از خوشی های شان در این باغ تجلیل کنند:

"ما در اینجا در جمع شش مدیریت خود یک مدیریت خاصی داریم بنام مدیریت عملیاتی که آنها محافظین دارند بنام محافظین روز و شب که تنها ما 24 نفر محافظ برای نظم در داخل باغ بابر داریم که تماماً کنترول می‌شود و گارد ها در داخل کار میکردند و نظارت می‌کنند از این رو در باغ مقرارت خاصی وجود دارد که هیچ کس مورد آزار و اذیت قرار نمی‌گیرد."

انسان ها در زنده‌گی خود تا جایی آزاد اند که به دیگران آسیب نرسانند.

پس چی خوب است این روز های خوشی را که در افغانستان کمتر سراغ آنرا داریم به شکل درست آن تجلیل کنیم و خود و دیگران از آن خوشی لذت ببریم.

برنامه هوای تازه را از طریق ویب سایت رادیو آزادی www.radioazadio.com و صفحه فیس بوک هوای تازه (Hawa e Taza) هم شنیده و خوانده می‌توانید.

هر روز تان نوروز نوروز تان پیروز.

ترتیب کننده برنامه هوای تازه : فروزان حبیب زاده

وقت نشر برنامه : هفته دو بار روز های شنبه و یکشنبه

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 258 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 14:21

رهبران کشورهای اتحادیه اروپا دیروز در آخرین روز نشست شان در بروکسل روی جلوگیری از هجوم پناهجویان به اروپا بحث و گفتگو کردند.

آنها با ترکیه یک توافق جنجالی را تصویب کردند که بر اساس آن، انقره از ورود پناهجویان به اروپا جلوگیری می کند و در بدل آن، اتحادیه اروپا به ترکیه کمک مالی می نماید.

هدف این موافقتنامه بستن آن راه عمدۀ است که میلیون ها پناهجو و مهاجر غیر قانونی سال گذشتۀ میلادی از آن طریق وارد یونان شدند و بعد، خود را به جرمنی و سویدن رساندند.

اکثریت این پناهجویان از شرق میانه بودند.

خبرگزاری رویترز در یک گزارش می نویسد، تا هنوز معلوم نیست که موافقتنامه جدید تا چه حد بنیاد قانونی دارد و تا چه حد نتیجه خواهد داد.

احمد داود اغلو صدراعظم ترکیه گفت، انقره پناهجویان و مهاجران غیر قانونی را می پذیرد که از راه جزایر اژه راهی اروپا می شوند، اما در بدل آن ترکیه هم خواست های دارد.

وی گفت:

"ما توافق کردیم تا قاچاق انسان را تضعیف بخشیم و برای پذیرش پناهجویان تدابیر متوازن را اتخاذ نمایم. ترکیه همه پناهجویانی را می پذیرد که به طور غیر قانونی جزایر اژه را عبور می کنند. اما در بدل آن، اتحادیه اروپا به همان تعداد پناهجویان قانونی را می پذیرد."

بر اساس این پلان، پناهجویانی که وارد یونان می شوند و درخواست پناهنده گی شان رد می گردند، دوباره به ترکیه فرستاده می شوند و اتحادیه اروپا در بدل آن، هزاران پناهجو سوریه را می پذیرد که در ترکیه به سر می برند.

بر اساس این موافقت به ترکیه کمک مالی شده و روند پیوستن انقره به اتحادیه اروپا تسریع می گردد.

دونالد توسک رئیس شورای اروپایی پس از سخنرانی احمد داود اغلو صدراعظم ترکیه گفت، همه بیست و هشت کشور عضو اتحادیه اروپا به اتفاق آرا متن موافقتنامه را تائید کردند.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 186 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 10:51

عملیات نیروهای امنیتی افغان در ننگرهار در سال 1394 هجری شمسی که امروز شنبه آخرین روز آن به شمار می رود، بیشتر علیه گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش در این ولایت تمرکز داشت.

سخنگوی والی ننگرهار این مطلب را بیان کرده می گوید، در جریان دوازده ماه امسال بیش از 300 عملیات نظامی در این ولایت به راه انداخته شده که در نتیجه آن حدود 2000 تن افراد مسلح مخالف حکومت کشته شده اند که اکثریت آنها را اعضای گروه داعش تشکیل می دهند.

عطاالله خوگیانی که دیروز با رادیو آزادی صحبت می کرد گفت، در حال حاضرجنگجویان داعش در این ولایت سخت سرکوب شده اند.

وی گفت:

"در اوایل امسال چنین گفته می شود که گویا جنگجویان داعش ننگرهار را تصرف کرده و از آن به حیث مرکز این گروه کار می گیرند. شما می دانید که در نتیجه راه اندازی چندین عملیات نظامی گروه داعش در این ولایت سرکوب شد. به این ترتیب نه تنها که شایعات آنها به حقیقت نپیوست، بلکه آنها سرکوب شده و فعالیت شان محدود گردید."

در دوازده ماه گذشته فعالیت گروه داعش از ولسوالی اچین یکی از ولسوالی های سرحدی ننگرهار آغاز شد و با نیروهای امنیتی افغان درگیر جنگ شدید شدند.

جنگ بین نیروهای امنیتی افغان و جنگجویان گروه داعش در ولسوالی اچین، صدها خانواده را مجبور به ترک خانه و منازل شان نمود.

غالب مجاهد ولسوال اچین در صحبت با رادیو آزادی گفت، بیشتر جنگجویان داعش در حال حاضر در ولسوالی اچین سرکوب شده و شماری آن از یک و نیم هزار جنگجو، به حدود صد جنگجو، کاهش یافته است.

از آنجای که ساحه فعالیت جنگجویان گروه داعش در ولایت ننگرهار محدود شده و آنها تحت فشار نیروهای امنیتی افغان قرار گرفته اند، گفته می شود که شمار از جنگجویان آنها رو به ولایت همجوار کنر کرده اند.

مقامات امنیتی کنر می گویند، شایعاتی وجود دارند که گروه داعش در ولسوالی های نا آرام این ولایت سرگرم جلب و جذب جنگجویان تازه نفس می باشند.

اما سمونوال سید مقصود پاچا معاون قوماندان امنیه ولایت کنر به رادیو آزادی گفت، آنها به جنگجویان داعش در این ولایت پاسخ دندان شکن خواهند داد.

وی افزود:

"اگر ما بدانیم و اداره استخباراتی ما در مورد فعالیت و حضور جنگجویان در این ولایت اطلاع بدهد، همۀ مقامات نیروهای امنیتی کنر آماده اند که به جنگجویان گروه داعش جواب دندان شکن دهند."

گروه داعش یا گروه دولت اسلامی عراق و شام تحت رهبری ابوبکر البغدادی در سال 2014 میلادی خلافت اسلامی را اعلان کرد. این گروه که نظریات افراطی دارد، در سال 2015 میلادی برخی نقاط را در عراق و سوریه تصرف کرده و گفته می شود در کنار لیبیا و نایجریا اکنون برخی از مناطق محدود در افغانستان را نیز تحت کنترول دارد.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 184 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 10:51

وزارت امور مهاجران و عودت کننده گان افغانستان می گوید، تعدادی از پناهنده گان افغان به سفارت جرمنی مراجعه کرده و اوراق بازگشت به وطن را بدست آورده اند.

از سوی دیگر گفته می شود که اتحادیه اروپا تعدادی از افغانان پناهجو را که شرایط پناهنده گی را تکمیل نکرده اند، به طور اجباری دوباره به افغانستان می فرستد.

آیا حکومت افغانستان ظرفیت پذیرش آنها را دارد ؟

مقیم نایب در این مورد مصاحبه را با سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجران و عودت کننده گان افغانستان انجام داده و نخست از وی در مورد آماده گی حکومت افغانستان برای پذیرش یک هزار پناهجو افغان پرسیده که به طور داوطلبانه دوباره به وطن بر می گردند.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 242 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 10:51

مقام های قرغزستان می گویند، که ازبکستان به طور یکجانبه ورود شهروندان قرغزستان از طریق دو پوستهء تلاشی واقع در امتداد سرحد میان دو کشور را به حال تعلیق در آورده است.

مقام های ادارهء خدمات محافظت سرحدی قرغزستان به رادیو آزادی گفتند، که مقام های ازبک دهها سرباز، دو موتر زره دار و دو موتر باربری نظامی را امروز در نزدیکی منطقهء مورد منازعه در ساحه جنوب غربی آله بوکه جابجا کردند.

در پاسخ، مقام های قرغزستان ورود شهروندان ازبک از طریق سه پوستهء تلاشی را به این کشور موقتاً متوقف ساخته و وارد مذاکرات با مقام های سرحدی ازبکستان شده اند.

پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال 1991، بر سر بسیاری از مناطق سرحدی آسیای مرکزی منازعه وجود دارد.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 194 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 19:32

کمیته بین المللی صلیب سرخ از افزایش فعالیت هایش در افغانستان خبر می دهد.

پیترماورر، رئیس عمومی این کمیته که سرگرم دیدار از افغانستان است، امروز در یک نشست خبری در کابل گفت، که فعالیت هایشان در سال روان و سال آیندهء میلادی در افغانستان افزایش می یابد.

" افغانستان امروز یک کشور فراموش شده نیست، کمیته بین المللی صلیب سرخ یا (ICRC) میخواهد به همه مشکلات موجود در این کشور رسیده‌گی کنند و از همینرو ما کمک های خود را برای سال های 2016 و 2017 در افغانستان بیشتر کردیم. "

تهدید های امنیتی سبب شده بود تا کمیته بین المللی صلیب سرخ، دفاترش را در برخی از ولایات افغانستان ببندد.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 188 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 19:32

رئیس عمومی کمیته بین المللی صلیب سرخ یا (ICRC) به افغانستان آمده است و میخواهد که وضعیت بشری این کشور را به بررسی گیرد.

پیتر ماورر رئیس عمومی کمیته بین المللی صلیب سرخ به روز جمعه در یک نشست خبری در کابل گفت که فعالیت های کمیته صلیب سرخ در افغانستان در سال های 2016 و 2017 افزایش می یابد.

به گفته وی، کمیته صلیب سرخ 10 درصد بودیجه اش را برای افغانستان اضافه کرده و میخواهد به مساعدت های صحی و رسیده‌گی به زخمی ها و آواره های این کشور تلاش بیشتر کند:

" افغانستان امروز یک کشور فراموش شده نیست، کمیته بین المللی صلیب سرخ یا (ICRC) میخواهد به همه مشکلات موجود در این کشور رسیده‌گی کنند و از همینرو ما کمک های خود را برای سال های 2016 و 2017 در افغانستان بیشتر کردیم. "

آقای ماورر می گوید که افغانستان یک کشور فراموش شده نیست و کمیته صلیب سرخ می کوشد که به تمامی مشکلات موجود در افغانستان پاسخ گویی کند.

رئیس عمومی کمیته بین المللی صلیب سرخ همچنان از افزایش درگیری ها در افغانستان سخن می زند اما تاکید می ورزد که کمیته صلیب سرخ کمک های اش را در فضای جنگی ادامه میدهد.

وی می افزاید که با گروه های مخالف مسلح در مذاکره هستند تا به قوانین جنگی و حفظ جان افراد ملکی احترام گذاشته شود.

رئیس عمومی کمیته بین المللی صلیب سرخ همچنان به روند گفتگو های صلح اشاره دارد و تاکید می ورزد که کمیته صلیب سرخ منتظر نتایج گفتگو های صلح نیست و به کمک رسانی اش در افغانستان پابند است:

" اجازه بدهید که یک مساله را روشن بسازم، کمیته بین المللی صلیب سرخ و هم افغان ها آرزو دارند که روند گفتگو های صلح با مخالفان مسلح به نتیجه برسد اما ما نمی توانیم منتظر نتایج گفتگو های صلح و پایان خشونت ها باشیم، و ما به کمک های بشر دوستانه خود در فضای جنگ ادامه میدهیم. "

رئیس عمومی کمیته بین المللی صلیب سرخ همچنان سال 2015 میلادی را یک سال خونین و مرگبار برای افغانستان خواند و گفت که در این سال در کنار بیشتر شدن تلفات افراد ملکی، فعالیت های بشر دوستانه و صحی تحت فشار بوده و از جانبی میزان حملات بالای مراکز صحی نیز بیشتر بوده است.

بر اساس امار کمیته بین المللی صلیب سرخ شمار افراد معلول در افغانستان از سال 1990 تا سال 2015 دو برابر افزایش را نشان میدهد.

گزارش: نورالله شایان

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 234 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 18:26

از یک حملهء مهاجم مسلح در نزدیکی خانه مسعود اندرابی سرپرست ریاست امنیت ملی افغانستان جلوگیری شد.

دفتر مطبوعاتی ریاست امنیت ملی خبر داده است که یک فرد مهاجم که میخواست داخل خانه مسعود اندرابی شود از سوی نیروهای امنیتی شناسایی و از پا در آورده شد.

ساحه اکنون تحت کنترول نیروهای امنیتی قرار دارد.

شاهدان عینی میگویند، از محل حادثه صدای فیر را نیز شنیده اند.

هنوز از تلفات دقیق این حادثه چیزی گفته نشده است.

جزئیات بیشتر بعداً ارائه خواهد شد.

اروپای آزاد...
ما را در سایت اروپای آزاد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان azadies بازدید : 184 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 18:26